Căderea părului, cauzat și de slăbit?

 Căderea părului, cauzat și de slăbit?

Căderea părului care apare după pierderea în greutate este o afecțiune temporară cauzată de o dietă prea restrictivă.

Căderea părului este un proces normal, în sensul că este firesc să pierzi aproximativ 50-100 de fire de păr pe zi. Totuși, în anumite situații, căderea părului poate deveni o problemă.

De exemplu, efluviul telogen, adică un tip de cădere a părului temporară, poate avea drept cauze pierderea în greutate foarte mare,sarcina si  nașterea, un nivel ridicat de stres, episoade de boala asociate cu febră mare, unele intervenții chirurgicale sau oprirea contraceptivelor. Efluviul telogen scade în general în 6-9 luni, pe măsură ce organismul se adaptează la schimbări.

Efluviul telogen poate apărea pe fondul lipsei de nutrienți cauzată de slăbit

Efluviul telogen apărut în urma pierderii în greutate este uneori rezultatul deficitelor de nutrienți din dietă și al efectelor cumulate ale pierderii în greutate asupra organismului. Acesta este cazul în special dacă pierderea în greutate are legătură cu o intervenție chirurgicală de slăbire sau cu o dietă restrictivă.

Nutriția adecvată este vitală pentru formarea firelor de păr sănătoase și pentru promovarea creșterii părului. Unele studii sugerează că dietele sărace în fier și zinc pot induce căderea părului. Alți nutrienți care pot afecta creșterea părului includ acizii grași, seleniul și vitamina D.

Firul de păr are trei faze de evoluție

Firele de păr sunt supuse mai multe cicluri:

  • Faza anagenă (în care firul de păr crește, poate dura câțiva ani);
  • Faza catagenă (o fază de tranziție scurtă de câteva săptămâni);
  • Faza telogenă (faza de odihnă de 3-4 luni, după care firul cade, iar un fir nou va crește în folicul).

Căderea părului are loc atunci când stresul asupra corpului determină firul de păr să se oprească din creștere și să intre prea devreme în faza catagenă, deoarece astfel va trece la faza telogenă și va cădea prematur.

Gastrectomia se poate număra printre cauzele căderii părului

Deși o intervenție chirurgicală de slăbire are ca efect scăderea greutății generale, operația poate duce, de asemenea, la o carență de nutrienți care, în continuare, pot duce la căderea părului. De exemplu, într-un mic studiu la care au participat 50 de persoane care au trecut printr-o operatie de chirurgie bariatrica ce vizeaza scaderea in greutate si anume gastrectomia (operație prin care se îndepărtează o parte din stomac la persoanele obeze), s-a constatat că mai mult de jumătate s-au confruntat cu căderea părului.

Într-un alt studiu¹, din 2021, la care au participat 112 femei care au fost supuse unei gastrectomii, s-a constatat că aproape 75% dintre ele s-au confruntat cu căderea părului, majoritatea cam la 3-4 luni după operație.

Căderea părului din cauza pierderii în greutate nu este permanentă

Căderea părului din cauza pierderii în greutate nu este nici periculoasă, nici permanentă, organismul revenindu-și în câteva luni, când creșterea părului se reia. Cu toate acestea, lipsa anumitor nutrienți din cauza unui regim restrictiv de slăbire poate fi dăunătoare. De exemplu, reducerea cantității de fier din dietă poate avea complicații grave de sănătate.

Anemia prin deficit de fier poate duce la infecții, tulburări cardiovasculare, întârzieri de dezvoltare la copii, complicații în sarcină și depresie. În plus, restricția severă de calorii poate duce la malnutriție și alte probleme cum ar fi scăderea funcției musculare, probleme cardiorespiratorii sau gastrice, imunitate suprimată, depresie și anxietate.

O dietă adecvată poate preveni efluviul telogen

Prevenirea și tratarea efluviului telogen se concentrează pe o dietă adecvată. Pentru succesul pierderii în greutate pe termen lung și pentru păstrarea sănătății nu sunt indicate dietele restrictive, care duc nu doar la căderea părului, ci și la situații mai grave: încetinesc metabolismul, slăbesc oasele, scad imunitatea etc.

Cine dorește să slăbească și să evite problemele de sănătate sau neplăceri precum căderea părului trebuie să se asigure că are o dietă echilibrată, care furnizează micronutrienții și macronutrienții esențiali de care organismul are nevoie în fiecare zi pentru a funcționa adecvat.

Dacă se urmează o dietă limitată, e important să se includă în alimentație ingrediente bogate în fier și zinc, precum crustaceele, semințele și nucile, ouăle, lactatele, leguminoasele, spanacul, carnea de curcan, pui și peşte.

Daca nu reusesti sa aduci prin aport alimentar acesti nutrienti, ai putea apela si la suplimente ce vizeaza aceste aspecte, cum ar fi OHISA, care ajuta atat sustinerea pielii corpului, scalpului si tenului, afectate de procesele de slabire prin interventii chirurgicale sau diete restrictive.

Cum scazi în greutate la modul sănătos?

Iată câteva îndrumări care să te ajute în demersul tău de a pierde kilograme și a ajunge la o greutate normală fără să îți afectezi sănătatea:

Pune accentul pe legume și fructe

Fructele și legumele au un conținut scăzut de calorii și grăsimi și sunt bogate în fibre, adică au calitățile esențiale pentru pierderea în greutate cu succes. De asemenea, conțin o mulțime de vitamine și minerale. Ca să accelerezi procesul de slăbire, combină legume fără amidon cu alimente bogate în proteine.

Cum mănânci mai multe legume și fructe? Simplu. La fiecare masă principală adaugi fie o salată de legume, fie masa în sine este alcătuită în principal din legume, iar fructele le consumi pe post de gustare.

Exemplu de cum poți adăuga mai multe legume în meniu:

  • omletă cu spanac, ceapă verde și mărar proaspăt, cu salată de roșii
  • pui la grătar cu o salată mare de crudități, după preferințe
  • pește la cuptor cu legume (broccoli, conopidă, ciuperci) și sos de iaurt cu usturoi
  • legume la grătar (dovlecel, vânătă, ardei gras etc.) cu brânză feta

Bea multă apă

Apa te hidratează, ajută digestia și contribuie la slăbit. De multe ori setea și foamea se confundă. Uneori ai impresia că ți-e poftă de ceva, dar în realitate îți este doar sete. Când ai o astfel de stare, bea întâi un pahar cu apă și vezi cum te simți. Dacă tot îți este foame, e cazul să mănânci.

Redu alcoolul

Pe lângă alte efecte nocive pe care le are în corp, alcoolul în exces te și îngrașă. Dacă nu bei deloc, este foarte bine. Dacă bei și încerci să slăbești, redu cantitatea de alcool la cel mult un pahar (150 ml) de vin roșu sec pe zi.

Fii mai activ

A fi activ este cheia pentru a pierde în greutate și a te menține la o greutate normală. Pe lângă faptul că oferă multe beneficii pentru sănătate, activitatea fizică poate ajuta la arderea excesului de calorii pe care nu le poți pierde doar prin dietă. Si o simpla plimbare, in pas mai alert de minimum 40 de minute zilnic te poate ajuta. Găsește o formă de mișcare de care să te poți tine pe termen lung și caută să aduni cel putin două ore și jumătate de activitate fizică moderată pe săptămână.

Sursa:doc.ro