(interviu) Perversiune, admirație, entuziasm și solicitări indecente: Pictura erotică, văzută de moldoveni, vocația în artă și viața fabuloasă a pictoriței Irina Bardița

 (interviu) Perversiune, admirație, entuziasm și solicitări indecente: Pictura erotică, văzută de moldoveni, vocația în artă și viața fabuloasă a pictoriței Irina Bardița
0Shares

Pictura, o posibilă realitate din interiorul unei persoane creată cu ajutorul jocului de culori, imaginație și talent. Irina Bardița este o pictoriță din Republica Moldova, care a reușit să dea viață unor imagini din interiorul său cu ajutorul pensulelor și culorilor. În ciuda obstacolelor pe care i le-a pregătit viața, ea și-a descoperit vocația în artă și a reușit să se remarce atât în țară, cât și în străinătate. Unele tablouri au fost vândute în Franța, Germania, Irlanda, Elveția sau Cehia. Prin muncă și multă dăruire, în 2022 a ajuns la un eveniment grandios dedicat culturii, în Emiratele Arabe Unite. Cât de greu a fost să ajungă la Expo Dubai, cum sunt privite picturile erotice de moldoveni și alte dezvăluiri, aflați din interviul realizat de UNIMEDIA.

Când și cum ați descoperit pasiunea pentru pictură? Mai pictează cineva din familia dumneavoastră?

I.B: Pasiunea pentru pictură am descoperit-o de mică, cred că pe la 4 ani. Pictam orice colț liber de foaie, și nu doar, pe pereți și pervazuri. Din familia mea nimeni nu pictează, deși părinții iubesc arta.

Ce v-a făcut să decideți că pictura este ceea ce vreți să faceți?

I.B: În paralel cu gimnaziul am absolvit școala de pictură. După m-am decis să aleg colegiul de comerț, ASEM, apoi USM, dar la sfârșitul anului 2018 am înțeles că de tine nu poți fugi. Ulterior, după 10 ani de muncă în domenii precum IT sau Marketing, m-am săturat să tot amân pasiunea mea doar pentru un salariu lunar și job de care mă săturam rapid. Am decis definitiv că vreau să mă ocup de pictură când am revenit din Franța, unde am cunoscut galerii și artă diversificată.

Ce stă la baza unei lucrări?

I.B: Dorința, ideea, suflet, muncă, conceptul, frica de pânză albă când începi și incertitudinea rezultatului.

Cât de strânsă este legătură dintre familia dumneavoastră și pictură (pasiunea)?

I.B: Inițial părinții erau contra vocației mele ca artist, dar ulterior s-au resemnat. Astăzi deja apreciază și admiră mult ceea ce fac.

Cine vă încurajează să continuați să pictați chiar și în cele mai grele momente întâlnite în calea vieții? Și cât de des aveți nevoie de sprijin ?

I.B: Cel mai apropiat suporter sunt eu. Dacă îți place ceea ce faci, motivația vine de la sine, dar nu în ultimul rând, contează susținerea oamenilor care rezonează cu ceea ce fac și apreciază munca mea. Mă încurajează, prietenii, familia, oamenii care admiră arta mea. Uneori rămâi singură în fața fricilor până le înfrunți, după aia descoperi că sunt oameni care din culise te-au susținut.

Cum definiți stilul dumneavoastră ?

I.B: E o combinație între Meta-symbolism, Psycho-Art și surrealism. Stilul meu reflectă starea psihologică și potențialul interior a oamenilor în raport cu perioada contemporană și problematica cotidiană a existenței noastre ca specie, mai mult decât forma ei fizică.

De unde vine inspirația?

I.B: Cât de banal n-ar părea, dar inspirația vine din tot ce mă înconjoară și din interior.

Lucrările căror artiști vă sunt mai aproape de suflet?

I.B: Klimt, Van Gogh, Dali, Frida Kahlo, Fernando Botero, Yayoy Kusama, sunt mulți, depinde de dispoziția mea.

Ați publicat recent pe site-urile de socializare un tablou din viitoarea colecție a dvs “Inception”. Cât timp ați lucrat la aceasta colecție și când urmează a fi lansată ?

I.B: Colecția “Inception” e un lucru de vreo doi ani și vine cu mesaje despre omul contemporan în era digitală. Sper că în toamna anului 2023 va fi lansată sau cel târziu în primăvara 2024.

Ați avut ocazia să expuneți la Centrul Național de artă din Tokyo un tablou. Ce reprezintă această lucrare și cum ați reușit să ajungeți până acolo?

I.B: Tabloul “Contemporary Human” a fost selectat să fie expus la Tokyo după ce l-am expus la Paris la salonul de toamnă. Face parte la fel din colecția “Inception” și defapt e o trimitere către performance-ul lui Duchamp, când acesta drept exponat a scos un pisoar bărbătesc. Mesajul este cât de simplu atât de complex, “nu-ți transforma capul într-un wc informativ consumând gratuit tot de pe social media, în schimbul identității tale”.

Care a fost prima lucrare vândută? Ce trăiri și emoții ați avut în acel moment?

I.B: Prima pictură vândută a fost “Chirurgul” și și-a așteptat doi ani cumpărătorul să vină din Germania. Emoțiile erau enorme, de justificare și confirmare a muncii mele. Pentru asta-i mulțumesc.

Ați avut ocazia să fiți prezentă la Expo Dubai, în 2022. Cât de greu a fost să ajungeți la acest eveniment și ce va fascinat cel mai mult ?

I.B: Despre expo 2022 cred că pot scrie un articol întreg. Dar, l-aș rezuma la faptul că mi-a fost destul de dificil să ajung, însă rezultatul și-a meritat tot efortul. În primul rând, mulțumesc prietenilor care m-au susținut, familiei și oamenilor care au contribuit financiar și nu doar, pentru a-mi asigura călătoria. Le doresc ca acest bine să li se întoarcă înzecit. Tot orășelul era o poveste din viitor, cu tehnologii new media și alte chestii care te teleportează într-un univers cosmic la propriu, de la intelect artificial, animații VR și AR, până la clădiri mobile care se mișcau. Am reușit să vizitez și Louvre din Abu Dhabi.

Cum sunt privite picturile erotice de moldoveni ?

I.B: Sunt privite foarte diferit. De unii cu admirație, de alții cu perversiune și solicitări indecente, în mare parte cu entuziasm.

Unde se pot vedea și admira lucrările dumneavoastră pe lângă mediul on-line ?

I.B: În Chișinău, momentan o parte din ele sunt temporar expuse la Murano caffe gallery. Deja multe sunt pe la evenimente internaționale și le aștept să revină acasă.

Ați avut vreun moment în care ați fost gata să renunțați la pasiunea dvs? Care a fost acesta? Cum l-ați depășit?

I.B: Da, dar îmi reveneam rapid, pentru că arta nu poarta vină pentru birocrația, impotența unui guvern, sau invidia altor oameni, deci nu o pot trăda. Pot doar să o susțin prin alte forme.

Om pictor te naști sau devii ?

I.B: Om pictor te naști și te formezi în timp ca să devii. Cel mai important este ca mereu să credeți în voi și în visul pe care îl aveți. Tu decizi dacă vei face ceva util pentru tine și societate cu acest talent.

0Shares

Valerica Baxanean