La o săptămână după: Ministrul Prodan a decis să „se expună” pe scandalul Invizibil și „bănuiește acțiuni politice bine gândite”

La o săptămână după ce în presă a apărut scandalul cultural iscat la Teatrul „Luceafărul”, acuzat de regizorul român David Schwartz de „cenzură și autocenzură”, pentru că i-a fost anulat spectacolul „Invizibil”, ministrul Culturii, Sergiu Prodan, „bănuiește o acțiune foarte bine gândită și pusă la cale”. „Dacă conflictul s-a produs în luna martie, de ce pretențiile regizorului au apărut acum, când Guvernul RM inițiază negocierile de aderare la UE? E o simplă coincidență? Nu cred”, a scris Prodan într-o primă reacție pe subiect, scrie UNIMEDIA.
„Am citit astăzi un anunț că mâine, într-un ziar din România, va apărea textul spectacolului în jurul căruia s-au încins spiritele de câteva zile. Foarte bine – cu ocazia aceasta voi avea și eu, de rând cu toată lumea, posibilitatea să fac cunoștință cu textul. Voi scrie totuși aici câteva rânduri pentru a face clară poziția mea în calitate de Ministru al Culturii, dar și în ca de om de artă din Republica Moldova, vizavi de scandalul declanșat.
Din păcate, trebuie să constat că disputa – sau neînțelegerile – între trupa Teatrului „Luceafărul” și regizorul invitat de ei, care în baza unui contract de prestări-servicii urma să monteze un spectacol, se vrea transformată cu tot dinadinsul într-un scandal politic. Termenul cenzură adus pe agendă de galeria susținătorilor dlui David Schwarts este un termen care denaturează faptele.
Ministerul Culturii n-a impus niciodată vreunui teatru sau vreunei instituții din subordinea sa nimic ce ar ține de politica repertorială a acestora și niciodată nu a cenzurat (influențat, sugerat, numiți cum vreți astfel de ingerință) conținutul a ceea ce se joacă. Eu și colegii din minister mergem la premierele spectacolelor și acolo, ca oricare alt spectator, facem cunoștință cu materialul montat.
Nicio instituție teatrală sau concertistică din Republica Moldova nu ar putea reproșa Ministerului Culturii că, în ultimii trei ani, li s-a sugerat să schimbe cumva conținutul materialului. Dimpotrivă, ministerul a primit plângeri în care era vizată Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, acuzată că a permis studenților să utilizeze un limbaj licențios în unul din spectacolele de licență. Respectiv, ni se cerea să interzicem instituției să mai joace acest spectacol. N-am intervenit însă, deoarece considerăm că într-un act de studii și de creație, care trebuie să formeze artiști liberi și neinhibați, oameni care gândesc și analizează, nu avem dreptul – nici legal, nici moral – să intervenim administrativ.
Decizia de a juca sau nu un spectacol aparține consiliului artistic al teatrului, trupei și conducerii ei. Acesta este un principiu de care se conduce Ministerul Culturii și eu personal. Totuși, probleme cu regizori invitați au mai existat recent și în alte teatre din țară. Și chiar dacă aceste probleme erau de alt ordin, în momentul în care membrii trupei au refuzat să lucreze cu un anumit regizor, iar conducerea teatrului a considerat lipsit de etică să mențină în repertoriu spectacolele montate de acesta, ele au fost scoase din repertoriu și nu s-au mai jucat, și asta în pofida faptului că s-au cheltuit bani și s-a depus efort.
Teatrul „Luceafărul” este unul cu o agendă socială bine conturată. Prin recentele spectacole „1946” sau „Mama” se discută teme cu un puternic impact social. Problema corupției mari este una din cele mai grele și dureroase în țara noastră, de aceea, înțeleg intenția trupei de a aborda această problemă. Dar, dacă între membrii trupei și regizorul invitat s-au iscat divergențe, iar actorii nu au fost de acord cu materialul pe care-l impune regizorul, este absolut în competența conducerii teatrului să decidă cum procedează cu acest spectacol.
Regret enorm când politicul reușește să afecteze cultura. Analizând acest caz, dar și altele derulate recent, nu pot să nu bănuiesc o acțiune foarte bine gândită și pusă la cale. Mi s-a transmis acum că, în timp ce spectacolul abia începea să fie montat, deja circulau zvonuri că Ministerul Culturii va închide un spectacol la „Luceafărul”, iar „Prodan îl va da afară pe Sambriș”.
Reieșind din toate astea, dar și din insistența prin care prietenii acestui regizor se străduiesc să mențină așa-zisul scandal legat de „cenzură” pe agendă anume în aceste zile, când Guvernul Republicii Moldova inițiază negocierile de aderare la Uniune Europeană, îmi apare o întrebare rezonabilă. Și anume: dacă acest conflict s-a produs, la „Luceafărul”, în luna martie, de ce pretențiile regizorului invitat au apărut tocmai acum? E oare o simplă coincidență? Nu cred.
Pe scena de la „Luceafărul” am călcat și eu cândva, la începutul carierei mele de actor. Mă consider „luceferist”, iar profesor mi-a fost marele Ion Ungureanu, primul ministru al Culturii al Republicii Moldova și părintele fondator al acestui teatru. Și soarta lui îmi este aproape de suflet. Teatrul „Luceafărul” a trecut prin multe perioade în istoria sa, unele de tristă faimă. Ceea ce este el azi, odată cu venirea lui Slava Sambriș în calitate de Director artistic și a Vitaliei Grigoriu în calitate de Director, este un prilej de mare bucurie și de mândrie pentru mine și în calitate de Ministru al Culturii, dar și în cea de om de artă. Mii de cetățeni s-au bucurat în ultimii ani de minunatele spectacole prezentate de teatru nu doar la Chișinău, dar și în Casele de Cultură din cele mai îndepărtate localități.
Astăzi „Luceafărul” trăiește o nouă etapă de glorie și aplauzele furtunoase ale publicului la sfârșit de spectacole sunt o dovadă incontestabilă în acest sens. Slava Sambriș este un regizor cunoscut, respectat și iubit nu doar în Moldova, dar și în România. Toți cei care-l cunosc știu că este o persoană de o onestitate și o cumsecădenie excesivă. Să afirmi că Sambriș poate acționa la indicația unui apel, de oriunde ar veni, sau din frica de a fi demis din funcție înseamnă ori să nu-l cunoști pe Sambriș, ori, dintr-un motiv sau altul, să vrei să te răzbuni pe el.
Eu vă îndemn să susținem Teatrul „Luceafărul”, să le urăm succes artiștilor în ceea ce fac și să lăsăm galeria regizorului supărat să scrie ce vor ei. Căci o democrație vine la pachet și cu dreptul oricărei persoane de a se exprima liber”, a scris Sergiu Prodan.
Crește amploarea scandalului de la Teatrul Luceafărul, acuzat de regizorul român David Schwartz de „cenzură și autocenzură”, după ce i-a fost anulat spectacolul „Invizibil”, pe motiv că ar face „campanie împotriva Maiei Sandu și PAS”. Iulia Popovici, critic de teatru de la București, a publicat, pe pagina sa de Facebook, cu permisiunea regizorului, o secvență din versiunea de scenă a spectacolului. „E ceea ce spectatorii ar fi auzit dacă spectacolul s-ar fi jucat, nu ce s-a aruncat, nu ce s-a discutat în pauze și pe la colțuri, nu părerea lui X despre opiniile lui Y”, a precizat Popovici.
Un scandal de amploare s-a iscat în lumea de cultură, după ce David Schwartz, un cunoscut regizor-dramaturg din România, a acuzat conducerea Teatrului Luceafărul precum că i-a anulat spectacolul „Invizibil”, pentru că ar fi „anti-PAS și împotriva Maiei Sandu”. Acesta susține, într-un interviu cu Vitalie Sprînceană, că i s-a spus că spectacolul este „antipatriotic”, „împotriva regimului actual”, iar regizorul român ar fi „cel mai probabil”, „plătit de cineva” să facă „propagandă împotriva PAS și împotriva Maiei Sandu”. De cealaltă parte, administrația teatrului neagă acuzațiile și spune că spectacolul doar a fost „transferat pentru următoarea stagiune”, iar „invocarea altor fapte și acțiuni decât cele care au stat la baza acestei decizii sunt afirmații manipulatorii”.
„Ar fi primul caz după căderea comunismului când o piesă este scoasă din repertoriu pe baza unei intervenții politice. Simplu spus – cenzură de cea mai joasă speță”, a menționat scriitorul Vasile Ernu. Și Paul-Ovidiu Cosovanu, muzicianul spectacolului și colaboratorul din România al lui David Schwartz a venit cu o reacție la dezvăluirile și acuzațiile reciproce între regizor și teatru.
Reacțiile și criticile nu au contenit „Citiți istoria incredibilă a acestui cunoscut regizor și dramaturg român, domnul David Schwartz. Este o relatare care ar trebui să ajungă la fiecare moldovean, pentru a înțelege în sfârșit cu toții ce se ascunde în spatele imaginii false a tovarășei Maia Sandu și a regimului pe care îl conduce”, a comentat politicianul Andrei Năstase, care a publicat o scrisoare deschisă pentru guvernare.
Și sociologul Doru Petruți a venit cu un comentariu pe marginea acestui scandal: „Se menționează clar că o consilieră a președintei a sunat, a intervenit etc. ca și cum acesta este un lucru absolut firesc, ca un consilier să poată interveni și manevra un director de teatru și programul acelei instituții culturale”.
Discuțiile au ajuns și în atenția aleșilor poporului. Deputata socialistă Adela Răileanu a expediat o interpelare adresată ministrului Culturii, Sergiu Prodan, și directoarei Teatrului „Luceafărul”, Vitalia Grigoriu, în care solicită detalii clare și transparente despre motivele anulării spectacolului. „Nu putem ignora faptul că aceste practici amintesc de perioada cenzurii de partid din epoca sovietică. După 30 de ani de atunci, acesta este primul caz când un spectacol este îngropat, la un telefon venit din cabinetele de stat”, a subliniat parlamentara.
Ulterior, Teatrul Luceafărul, acuzat de David Schwartz de „cenzură și autocenzură”, a venit cu a doua reacție, în care prezintă „punctul de vedere al actorilor implicați în lucrul asupra” spectacolului „Invizivil”. În postarea făcută pe pagina de Facebook a instituției culturale se invocă motive ce țin de „războiul din Ucraina”, „monologul unui șofer care transporta ilicit pasageri și colete în Europa” etc. „O mare parte dintre noi am dedus că acest spectacol sugerează un mesaj distorsionat, cu accente manipulatorii, cu care noi, actorii, nu suntem de acord. Dintr-un produs care a vrut să analizeze problema corupției la rece, rațional, bazat pe surse etc., s-a transformat într-un produs părtinitor, angajat politic”, se mai subliniază în reacție.
Iar regizorul român, în replică, a declarat că „echipa Teatrului Luceafărul din Chișinău duce o campanie de defăimare în adresa mea, după ce acesta a făcut publică tentativa de cenzurare a spectacolului „Invizibil”. Într-o reacție pe scandalul iscat, Schwartz a publicat „10 replici punctuale la minciunile afirmate de Slava Sambriș”, directorul artistic al teatrului.
Întreg scandalul ar fi pornit după un sunet, din „cancelariile de sus” de la o consilieră a Maiei Sandu, care ar fi întrebat „ce fac” cei de la Luceafărul prin acest spectacol, „campanie împotriva Maiei Sandu?””.
Consiliera președintei Maia Sandu în domeniul culturii și relațiilor interetnice, Angela Brașoveanu, a confirmat că ea este cea care l-a sunat pe directorul artisctic al Teatrului „Luceafărul” din Chișinău, Slava Sambriș, în contextul scandalului spectacolului „Invizibil”, care a fost anulat. Angela Brașoveanu a explicat că face parte din atribuțiile sale de serviciu „să se informeze despre evenimentele din domeniul culturii”.
Și juristul Nicolae Eșanu a comentat scandalul iscat la Teatrul Luceafărul, acuzat de regizorul român David Schwartz de „cenzură și autocenzură”. „A justifica anularea unui spectacol prin aceea că regizorul ar avea anumite păcate este similar cu desculparea violatorului, pe motiv că victima violului singură este vinovată”, a menționat fostul viceminitru și ex-secretar de stat la Ministerul Justiției, reprezentant al Republicii Moldova la Comisia de la Veneția.
La rândul său, și actorul Emilian Crețu și-a expus și el părerea pe marginea scandalului de la Luceafărul, într-un mesaj adresat lui David Schwartz. A făcut-o chiar în timp ce se distra la nunta lui Ion Jitari alias Vania Băț, unul dintre actorii care jucau în spectacolul Invizibil, anulat în ultimul moment.
Astăzi, politicianul Andrei Năstase a solicitat Ministerului Culturii să inițieze de urgență o anchetă la Teatrul Luceafărul, în care să fie ascultate toate părțile, inclusiv regizorul român, apoi să fie informată opinia publică în legătură cu rezultatele acestei investigații și sancțiunile impuse. Totodată, Năstase consideră necesară demisia imediată a Angelei Brașoveanu, consiliera Maiei Sandu care l-a sunat pe directorul Luceafărul, și îi propune șefei statului „să nu se mai ascundă, ci să iasă public și să spună dacă într-adevăr a cunoscut despre implicarea consilierei sale și care este gradul de implicare a verișoarei sale în acest act de cenzură”.