„Înțeleg foarte bine că, în copilărie, nu toți au avut parte de LEGO și Puzzles, iar fanteziile nerealizate la acea etapă, uneori te urmăresc toată viața. Dar, totuși, îi recomand domnului Primar să se oprească! Pe lângă rafinatul gust de care dă dovadă, toate lucrările desfășurate cu atâta bravură haiducească în Centrul Istoric al Chișinăului sunt ilegale. Legea impune avizarea obligatorie la Consiliul Național al Monumentelor Istorice a oricărui proiect de intervenție în Centrul Istoric. Niciun proiect din tot ce se face acum în centrul Capitalei nu are avizul CNMI, iar actele permisive emise de Primărie sunt ilegale. Atât pe strada “31 august 1989”, cât și pe pietonala „Eugen Doga” sau oriunde în Centrul Istoric. Nu e doar nerespectarea legii, este sfidarea legii! Nici nu mai zic de respectarea dreptului la proprietate intelectuală. Simbolul “Pomul Vieții” este marcă înregistrată și aparține DGA Invest Moldova.
Bineînțeles că Primăria nu are acordul Invest Moldova pentru utilizarea acestui simbol pe trotuar. Cel mai trist este faptul că, toate aceste „improvizații” se fac pe banii cetățenilor orașului sau din credite, pe care tot cetățenii vor trebui să le achite. Iar granturile oferite de parteneri sunt pentru dezvoltarea orașului, nu pentru năzdravanii artistice. Solicit domnului Primar să pună creativitatea pe pauză și să se concentreze pe problemele de infrastructură publică ale municipiului. În cele două parcuri centrale, pe post de VC-uri publice avem doar aceste 4 cabine de plastic, învăluite abundent de „parfumul” florilor din jur. Având în vedere de cât timp angajații primăriei le mută de ici-colo prin parc, înțeleg că ele au deja statut permanent și pot fi considerate construcții capitale”, a scris Prodan.
Și Ministrul Economiei, Dumitru Alaiba, a criticat proiectul. „Să faci lucrul frumos, cu gust, cu grijă – nu la toți le este dat”, a menționat ministrul.
„„În primul rând asta-i frumos!” – cine știe bancul, a înțeles. Brandul de țară este important pentru efortul nostru de a fi recunoscuți, de a fi plăcuți de alții, atractivi pentru turiști și investitori. De aia subiectul acesta e și treaba mea.
Brandul de țară se construiește, se cizelează cu atenție și grijă, se menține an după an. În brandul de țară se investește permanent, cu cap, pentru a-l menține și promova. De acest lucru se ocupă cu grijă oameni care pricep. Și pe când brandul nostru e liber de utilizat pentru terți, există condiții și parametri foarte clari pe care trebuie să-i respecți.
Pentru că dacă faci un kitch gogonat, mai mult strici decât ajuți. Strici imaginea țării. Și e păcat când o instituție publică mai mult strică decât ajută. Mai ales că o discuție în plus, o consultare în plus, avea să prevină, poate, un rezultat neplăcut. Să faci lucrul frumos, cu gust, cu grijă – nu la toți le este dat. Iar ca locuitor al Chișinăului, trei ani la rând tot aflu despre noile decoruri și spații doar DUPĂ ce decizia a fost luată, banii publici alocați, licitația și lucrările – făcute. Și afli din presă că s-a mai edificat un acaret în centrul Chișinăului, pentru că primarul a visat culoarea și forma respectivă. Și încă ceva. Democrația locală, democrația în fiecare curte, e un lucru tare, tare puternic. Vii, întrebi oamenii, le ceri opinii, îți testezi intențiile. „Oameni buni, iată ce am vrea să facem. Voi ce credeți?” Și opinii, de obicei, vin. De ambele părți. Și pro și contra. Și decizi ce faci cu ele. Această practică te ajută să previi edificarea acareturilor de prost-gust. Și încă și din banii publici. Adică, banii cetățenilor. Inclusiv ai celor cărora nu le place acest acaret. Minimul pe care l-ai putea face, deci, este să le dai ocazia să-ți spună din timp că e un kitch de prost gust, în opinia lor. Și poate te și răzgândești. Nu la toți le e dat. Postarea nu e despre cuiva place/ cuiva nu place. E despre execuția proastă a brandului, lucru care mai mult strică. Și e despre includerea cetățenilor în deciziile pe care le intenționezi. E despre lucru făcut bine, nu alehamite. Și e despre democrație”, a scris ministrul Alaiba.
Potrivit directorului executiv WatchDog, Valeriu Pașa Chișinăul „e condus în continuare de Dorin Chirtoacă”.
„Eu vă spun serios – orașul ăsta e condus în continuare de Dorin Chirtoacă! Altă explicație al acestui doamneferește care ar putea fi? Nu cred că este posibil să fie doi primari la rând atât de atașați față de kitch și urât! Eu cred că Ceban se ocupă de partid, de PR pe facebook, se ceartă cu guvernul, iar în timpul ăsta Dorin Chirtoacă continuă să conducă pe ascuns orașul. Ați crezut că ”pianul” din plitkă cu ”imprimeuri” de guri de canalizare sunt vârful kitchului? Lasă că vă vine ”pomu viețîi” în capăt. De ce nu ar arăta unica zonă pietonală din oraș ca o prispă de la sărai? Așa cu țoale peticite de diferite culori și uzoare puse unul lângă altul”, a scris acesta.
Ulterior, edilul capitalei a venit cu o reacție.
„M-a bucurat să văd numeroase reacții de entuziasm și apreciere pentru proiectul „Pomul Vieții”. Cei care se bucură de dezvoltarea și schimbările din Chișinău sunt foarte mulți. Sunt peste 100 de mii de vizualizări și zeci de mii de aprecieri. Părerile s-au împărțit – 80% de bine și doar 20% critică. Am văzut și critica constructivă a oamenilor care cunosc cu adevărat. Vom ține cont de toate părerile și recomandările, care au fost multe. Însă, „genialii” și umoriștii de curte fac febră și frisoane când orașul își schimbă aspectul în unul modern și european. Ca să le mai alimentăm frământările îi invităm să afle și cheltuielile pentru acest proiect inedit. Pe site-ul
https://proiecte.chisinau.md este toată informația”, a scris Ceban.
Proiectul face parte din complexul de lucrări de reabilitare a aleii pietonale Eugen Doga.
Elementul ce reprezintă țara noastră, unește Pietonala Eugen Doga și clapele pianului cu covorul tradițional, amenajat pe aleea din bd. Grigore Vieru.
„Pomul vieții”, este parte componentă a proiectului mare și a costat 83 de mii de lei.
Un covor tradițional „Pomul Vieții”, ce unește pietonala Eugen Doga și clapele pianului, a fost pavat pe aleea din bulevardul Grigore Vieru. O imagine de la locul unde au loc lucrările a fost publicată pe rețele de primarul capitalei, Ion Ceban.