„Răspunsul teatrului mi-a dat 2 perechi de palme peste ochi”: Curg reacțiile după acuzațiile regizorului român, care a rămas fără spectacol, pentru că ar fi „împotriva Maiei Sandu”

 „Răspunsul teatrului mi-a dat 2 perechi de palme peste ochi”: Curg reacțiile după acuzațiile regizorului român, care a rămas fără spectacol, pentru că ar fi „împotriva Maiei Sandu”
1Shares

Curg reacții după scandalul monstru iscat în teatrul moldovenesc, în urma acuzațiilor lansate de cunoscutul regizor-dramaturg din România, în adresa conducerii de la Luceafărul, care i-ar fi anulat spectacolul „Invizibil”, pentru că ar fi „anti-PAS și împotriva Maiei Sandu”. „Ar fi primul caz după căderea comunismului când o piesă este scoasă din repertoriu pe baza unei intervenții politice. Simplu spus – cenzură de cea mai joasă speță”, a menționat scriitorul Vasile Ernu. Și Paul-Ovidiu Cosovanu, muzicianul spectacolului și colaboratorul din România al lui David Schwartz a venit cu o reacție la dezvăluirile și acuzațiile reciproce între regizor și teatru, scrie UNIMEDIA.

„Aventurile lui David Schwartz la Chișinău – dacă e adevărat e tragic

David Schwartz – regizor-dramaturg este probabil cel mai greu nume din domeniul teatrului documentar și politic din România.

Îl știu pe David de mulți ani – am văzut cam tot ce a lucrat. Multe spectacole nu doar că le știu dar am fost apropiat de procesul lor. Am făcut nenumărate discuții și interviuri. Interesul lui pentru teme sociale, sensibile, durute sunt deja prea cunoscute. Până și fiul meu a jucat în ceva teatru radiofonic la el pe o piesă de Brecht. Lucrează mereu cu echipe de actori și de documentariști excepționali.

Nu cred în oameni sfinți – mai ales în zonele de creație – dar nu știu să fi fost cineva care să fi pus la îndoială profesionalismul în materie de teatru sau deontologia lui profesională.

Când mi-a spus că merge la Chișinău să lucreze cu teatrul Luceafărul m-am bucurat. El mai lucrase cu Teatru-Spălătoria, mai făcuse ateliere dar acum era cu un teatru oficial, de stat.

Se anunța un spectacol important: spectacolul ”Invizibil” la Teatrul Luceafărul din Chișinău de David Schwartz. Temă durută: corupția.

Se anunța premiera în această primăvară. Până în ultimul moment piesa era anunțată: când totul era aproape gata și premiera se vedea în zare, ceva s-a întâmplat.

David povestește – dacă el are dreptate atunci lucrurile stau foarte grav. Ar fi primul caz după căderea comunismului când o piesă este scoasă din repertoriu pe baza unei intervenții politice. Simplu spus – cenzură de cea mai joasă speță.

Sunt tentat să fiu dur dar cum eu însumi am trecut zilele astea printr-un proces de calomnie și intimidare făcute de un ONG apropiat și finanța de putere: mă abțin. Nu vreau să pară răzbunare. Sunt lucruri diferite și trebuie să fim raționali și analitici și să nu dăm frâu isteriei. Urăsc ideea de răzbunare – sunt pentru dreptate, echitate: greșești – plătești.

Aștept cu mare interes poziția celeilalte părți: poziția Teatrului Luceafărul.

După care voi trage o concluzie și voi scrie.

Cert este că după acest caz la Chișinău nu va mai călca picior de regizor important din România să monteze ceva mult timp: oamenii nu vor să se riște și să piardă timp cu povești din acestea. Tocmai m-au rugat cei de acolo să fac ”lobby” la Radu Afrim să monteze la Chișinău. Ce să mai zic? Cald, cald – fierbinte!

Eu sper că Teatrul Luceafărul să găsească o soluție și să depășească acest impas. Dar înțeleg: e an electoral și acolo”, a scris scriitorul Vasile Ernu, eseist, comentator politic și editor.

Și Paul-Ovidiu Cosovanu, muzicianul spectacolului și colaboratorul din România al lui David Schwartz a venit cu o reacție la scandal.

„Pe scurt: am lucrat în calitatea mea secundară de compozitor la Teatrul Republican “Luceafărul” din Chișinău, la un spectacol intitulat profetic “Invizibil”, despre corupția din Republica Moldova, regizat și scris de David Schwartz. David explică mai bine ce s-a întâmplat în interviul pe care-l voi lăsa în comentarii.

„A venit și răspunsul teatrului care practic mi-a dat 2 perechi de palme peste ochi. Răspunsul lor nu doar că e spus cu jumătate de gură, dar conține și minciuni pe care nu le vedeam venind. În condițiile în care oamenii de acolo se arătau foarte mulțumiți de treaba noastră, ba mai mult, părându-le rău că se amână premiera (sau cel puțin asta jucau). Cel mai trist mi se pare că din răspunsul lor reiese că David e un regizor haotic, care face numai ce vrea, care nu comunică cu actorii, care nu ține cont și de părerile altora, care își impune propria părere politică. Holy shit! Am lucrat cu David și-n calitate de actor. L-am văzut și de pe scenă, și din sală. Vreau să spun că nu m-am simțit niciodată manipulat sau, nu știu, că nu mi s-a răspuns la întrebări, că nu mi s-au dat explicațiile de care aveam nevoie, dimpotrivă, toate discuțiile pe care le-am avut legate de rol, de înțeles, de sens, de orice mi-au dat o siguranță colosală și am observat că asta face la toate spectacolele lui. Calitatea cea mai mare a lui e că te ascultă, pe lângă multe altele. E trist să-i văd pe actori (scuze, colegi) cum dau share și like la minciuna teatrului fără să scoată un cuvânt de la ei, pentru că, nah, grea și riscantă viața de artist angajat… Nu înțeleg de unde tot stresul ăsta de care s-au plâns în postare, că eu nu l-am văzut în timpul sau după repetiții. Nu înțeleg de ce s-a jucat acest exagerat bun-simț și de unde toate înfloririle astea noi de situație. Și-acu să folosesc și eu exprimarea oficială a teatrului, e dubios că n-am auzit pe nimeni din trupa de actrițe/ actori sau din conducere să se plângă de text sau de modul de lucru, ba mai mult, într-o discuție cu una dintre actrițele spectacolului ne arătam respectul mare pe care îl avem față de David și stilul lui de lucru (dacă vezi asta poți să mă contrazici.) De ce n-au vorbit deloc cei de la Teatrul Republican “Luceafărul” despre toate telefoanele? Despre cenzură? Despre autocenzură? De ce au dat doar în David? Mă declar total nesatisfăcut.

În mod normal, aș fi făcut un song, că așa-s io. Când mă supără ceva cânt despre, doar că, ce să vezi? Am deja un song despre cenzură pe care l-am făcut în 2020. Pentru că nu-i prima dată când trec prin situația asta. La Piatra Neamț, locul meu de actor-angajat, fostul critic.de.teatru-primar, pe numele lui mic Andrei, a încercat să ne bage pumnu-n gură și să oprească un spectacol despre care a auzit el de pe la oameni, din piață mai exact, că nu-i ce trebuie.

Un vers din song zice așa: „Acea piesă nu e artă preacurată, nu mai vreau să aud de piesa asta niciodată.” Așa îmi lasă impresia situația asta”, a scris Paul-Ovidiu Cosovanu, pe pagina sa de Facebook.

Scandalul de amploare s-a iscat după ce David Schwartz, un cunoscut regizor-dramaturg din România, a acuzat conducerea Teatrului Luceafărul precum că i-a anulat spectacolul „Invizibil”, pentru că ar fi „anti-PAS și împotriva Maiei Sandu”. Acesta susține, într-un interviu cu Vitalie Sprînceană, că i s-a spus că spectacolul este „antipatriotic”, „împotriva regimului actual”, iar regizorul român ar fi „cel mai probabil”, „plătit de cineva” să facă „propagandă împotriva PAS și împotriva Maiei Sandu”. De cealaltă parte, administrația teatrului neagă acuzațiile și spune că spectacolul doar a fost „transferat pentru următoarea stagiune”, iar „invocarea altor fapte și acțiuni decât cele care au stat la baza acestei decizii sunt afirmații manipulatorii”.

1Shares

Aura Mereuta

https://shok.md